Istnieje kilka rodzajów podpisów elektronicznych. Różnią się stopniem bezpieczeństwa, które gwarantują, a co za tym idzie – zastosowaniami. Prezentujemy krótki przewodnik po podpisach elektronicznych i różnicach między nimi.
Rodzaje podpisów elektronicznych: podpis prosty
Jest to najprostsza forma e-podpisu, która zwykle polega na zastosowaniu skanu lub obrazu podpisu odręcznego i dołączeniu go do dokumentu elektronicznego. Prosty podpis elektroniczny nie jest oparty na zaawansowanych technikach kryptograficznych i nie zapewnia takiego samego poziomu bezpieczeństwa jak inne rodzaje e-podpisów.
Rodzaje podpisów elektronicznych: podpis zaawansowany
Zaawansowany podpis elektroniczny oparty jest na kryptografii asymetrycznej i wykorzystuje pary kluczy: klucz prywatny i klucz publiczny. Jest on bardziej zaawansowany technologicznie i zapewnia większy poziom bezpieczeństwa niż prosty podpis elektroniczny.
Rodzaje podpisów elektronicznych: podpis kwalifikowany
Najbardziej zaawansowanym i najbezpieczniejszym rodzajem podpisu elektronicznego jest podpis kwalifikowanu. Opiera się na kryptografii asymetrycznej i spełnia określone wymogi prawnie regulowane w danym kraju lub regionie. Często wymaga uzyskania kwalifikowanego certyfikatu, który jest wydawany przez akredytowaną instytucję certyfikującą. Kwalifikowany podpis elektroniczny ma najwyższy poziom prawnego uznania.
Rodzaje podpisów elektronicznych – który wybrać?
To, który rodzaj podpisu elektronicznego wybierzesz, zależy od tego, co musisz podpisać. W komunikacji wewnętrznej firmy, podczas składania nieformalnych podpisów, podpis zwykły będzie wystarczający.
Jeśli podpisujesz umowę cywilnoprawną, warto już natomiast zastosować przynajmniej podpis zaawansowany. Są jednak dokumenty, które można podpisać tylko podpisem kwalifikowanym. Należy do nich m.in. umowa o pracę, która dla zachowania ważności wymaga podpisu własnoręcznego, z którym równoważny jest tylko kwalifikowany.
Niezależnie od tego, którego podpisu potrzebujesz, możesz skorzystać z niego za pomocą doPodpisu. Już w najtańszej wersji zyskujesz podpis kwalifikowany i pięć podpisów zwykłych.
Dalej nie wiesz, czy chcesz kupić podpis elektroniczny? Sprawdź, jakie są zalety jego posiadania: Elektroniczne podpisywanie dokumentów – kiedy można je stosować? W przypadku jakich dokumentów?