Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny to dwie różne usługi zaufania. Obie służą do zapewnienia bezpieczeństwa i autentyczności dokumentów elektronicznych. Nie można jednak stosować ich zamiennie. Sprawdź, do czego służą i czym różnią się pieczęć elektroniczna i podpis elektroniczny.
Czym jest podpis elektroniczny?
Podpis elektroniczny to dane w postaci elektronicznej, które są dołączane do innych danych elektronicznych lub logicznie z nimi związane i służą do identyfikacji osoby podpisującej dokument. Może być stosowany w wielu dziedzinach życia, takich jak podpisywanie umów, deklaracji, wniosków czy pism urzędowych. Przeznaczony jest dla osób fizycznych.
Najbezpieczniejszy z nich – podpis kwalifikowany jest wydawany na podstawie certyfikatu kwalifikowanego. Ten z kolei wydawany przez podmiot uprawniony do tego, na podstawie przepisów rozporządzenia eIDAS.
Czym jest pieczęć elektroniczna?
Pieczęć elektroniczna to odpowiednik tradycyjnej pieczęci. Służy do zabezpieczania i potwierdzania autentyczności oraz integralności dokumentów. Pieczęć elektroniczna jest wydawana na podstawie certyfikatu kwalifikowanego, który potwierdza tożsamość osoby lub podmiotu, który jest właścicielem pieczęci.
Pieczęć elektroniczna może być stosowana w wielu dziedzinach życia, np. w celu sygnowania dokumentów księgowych czy faktur elektronicznych. Przeznaczona jest dla osób prawnych.
Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny
Pieczęć elektroniczna a podpis elektroniczny -główną różnicą między podpisem elektronicznym a pieczęcią elektroniczną jest ich przeznaczenie. Podpis elektroniczny służy do podpisywania dokumentów elektronicznych w celu potwierdzenia tożsamości osoby, która dokonuje podpisu.
Pieczęć elektroniczna natomiast służy do sygnowania dokumentów elektronicznych w celu potwierdzenia tożsamości podmiotu, który jest właścicielem pieczęci.
Pieczęć elektroniczna przeznaczona jest dla osób prawnych, a podpis – dla osób fizycznych.
Pieczęć nie może zastąpić podpisu osobistego, służy natomiast jako dodatkowy poziom zabezpieczenia.
Sprawdź, jak podpis kwalifikowany przyda się prawnikowi: Podpis kwalifikowany dla prawnika